El sistema, provinent d’Estats Units, progressa amb fermesa a Europa on va aterrar el 2017
JORDI GISPERT (11/04/2024):
[…]
Exemples de casa nostra:
Del 2017 ençà aquest nou model cooperatiu ha progressat al territori i s’ha expandit per tot Europa. Els més antics com la Louve de París (2010), la Ortiga de Sevilla (2001), la Cagette de Montpeller (1973) la Osa de Madrid (2018) o Som Alimentació de València (2018) han marcat pauta, i han propiciat l’eclosió de més botigues que s’uneixen als veterans Grups de Consum Ecològic, d’escala un xic més reduïda, com puguin ser a Barcelona El Guaret, de Sagrada Família (que va iniciar activitat a l’any 2000) o l’Associació de Consum Ecològic Pirineu, de Can Baró (2018). Tot seguit hi ha alguns detalls de tres exemples d’aquest boom dels darrers anys.
Food Coop BCN:
OBERTURA:
El primer supermercat cooperatiu de Barcelona obre portes a inicis del 2022, després d’un temps constituït com a cooperativa. Ho fa al Passatge Aragó, un carreró poc visible de l’Antiga Esquerra de l’Eixample. És la llavor a la ciutat d’aquest model que aterra amb força provinent d’Estats Units.
MODEL DE FUNCIONAMENT:
Els ja més de 600 socis col·laboren bé amb 10 euros (que es retornen quan algú es dóna de baixa) o amb 3 hores de treball a la botiga cada mes. L’estructura es basa en cercles (comunicació, finances, compres) on qui vulgui pot entrar i contribuir. L’assemblea decideix les línies mestres i les pautes a seguir. Tot sovint s’obren uns grups més específics per dur a terme algunes tasques més concretes.
La mà d’obra voluntària es compagina amb el treball remunerat, que realitzen en total 4 persones, amb jornades de 29 a 35 hores.
Es reb cert finançament addicional d’algunes fonts com subvencions.
PRODUCTES:
L’assemblea decideix els productes que s’ofereixen, i també el marge de preus. Es combinen els aliments ecològics amb alguns convencionals que permeten rebaixar el cost. S’hi pot adquirir de tot: llegums, oli, fruita, pa, verdura, pizzes, embotits o detergents. Per la carn es fan comandes, i el que no hi ha encara és peix. Venen també amb marca pròpia una cervesa, que elabora un artesà de Barcelona.
FRE ALS PLÀSTICS:
Com a les altres botigues, tot pot servir–se a granel. Hi ha especials dispositius per a agafar la fruita seca o els productes de neteja. Cadascú es pot dur l’envàs, cistella o capsa, i també pot compartir–la i deixar–la a la botiga per a tot aquell que no en porta. S’habiliten certes bosses de paper per si de cas.
EVOLUCIÓ:
La pujada en associats va ser especial el primer any. Ara va més espaiada, i poc a poc es va expandint. Malgrat tot, i en general, és un model poc conegut, que cal difondre entre els veïns.
CAMPANYES CONCRETES:
Es pensen noves accions per créixer més. No per augmentar botigues, si no per fer el lloc rendible i oferir uns preus competents. A banda de les xerrades i els articles publicats s’inicia ara una campanya de Crowdfunding:
https://ca.goteo.org/project/consolidem-la-foodcoop
Entre d’altres moltes coses, es proposa començar la venda on–line.
[…]
Llegeix l’article complert aquí