Foodcoop BCN acaba de llançar una campanya de micromecenatge amb l’objectiu de consolidar i impulsar el model de consum transformador amb què va obrir les portes ara fa poc més de dos anys. Amb els 60.000 euros que pretén aconseguir mitjançant la plataforma Goteo, vol apuntalar els seus fonaments i engegar noves accions per ampliar la base social i teixir noves aliances per fer arribar productes sostenibles, saludables i de proximitat a més persones.
Havent superat les 600 sòcies copropietàries, l’innovador supermercat de l’Eixample Esquerra, ubicat en el tranquil passatge d’Aragó, busca ara mecenes per poder ampliar l’abast de la seva opció de consum, que té com a pilars el respecte per la terra i per les persones. Des de fa mesos la cooperativa està treballant intensament en diverses accions per fer el supermercat i la seva oferta de productes més atractius i accessibles. Així, entre d’altres, ha obert la possibilitat de comprar a l’establiment a persones que no són sòcies de la cooperativa, ha posat en marxa un servei de lliurament a domicili, ha rebaixat els marges per reduir els preus de venda, ha flexibilitat les modalitats de participació i ha introduït canvis en la gestió del supermercat i en l’assortiment de productes. Això els està permetent ampliar la base social i, sobretot les vendes, una qüestió clau per a la viabilitat econòmica del projecte.
No obstant això, Foodcoop BCN ha decidit recórrer a una campanya de microfinançament amb Goteo per tal de fer front a una situació complicada de tresoreria a curt termini fins que, gràcies a les mesures adoptades, s’assoleixi l’equilibri financer. L’objectiu mínim de recaptació, que s’hauria d’aconseguir en com a màxim 40 dies, és de 23.000 euros, i l’objectiu òptim, de 60.000 euros. Amb aquests diners, la cooperativa espera, no només cobrir les despeses de funcionament de la segona meitat de l’any, sinó també engegar altres accions de millora, com l’obertura de la botiga online, l’ampliació de la xarxa de col·laboració amb altres cooperatives i entitats amb qui comparteix valors, l’impuls de compres conjuntes amb altres cooperatives i grups de consum o el reforç de la comunicació i la transparència cap a diferents públics.
Una presentació coral i alguns noms coneguts
Per al llançament de la campanya, Foodcoop BCN ha publicat un vídeo de presentació del projecte en què, mitjançant la veu de diferents sòcies i socis, s’explica els valors i característiques d’aquest projecte i s’insta les persones conscients dels perjudicis que genera l’agroindústria i la gran distribució en la societat, així com les compromeses amb la sostenibilitat o la justícia social, a actuar posant el seu granet de sorra en una iniciativa amb vocació transformadora i esperit comunitari. Quant a les recompenses per a donants, el supermercat cooperatiu ha confeccionat una àmplia oferta, que s’adapta a diferents butxaques -dels 5 als 1.000 euros- i a diferents gustos -cistelles de productes alimentaris, tallers per elaborar sabons o cistelleria, il·lustracions exclusives o tasts de vins són només algunes de les opcions.
Precisament en l’àmbit de les recompenses, Foodcoop BCN ha comptat amb els suport d’alguns noms coneguts de la gastronomia amb valors i la reivindicació de la pagesia local. Així, la cuinera i directora del restaurant Semproniana, Ada Parellada, que ja es va implicar en les primeres passes del projecte, oferirà al seu establiment una demostració de cuina d’aprofitament, la també cuinera Maria Nicolau donarà una quinzena d’exemplars signats del seu aclamat llibre ‘Cuina o barbàrie’ i el bistrot vegà Rasoterra convidarà dos mecenes a un menú cool.
Des dels valors a una alternativa en funcionament
La implicació d’aquestes personalitats de la cuina compromesa evidencia el paper que juguen principis com la sostenibilitat, la justícia social, el respecte per la terra i per qui la treballa, la lluita contra el malbaratament alimentari i la salut de les persones a Foodcoop BCN. Va ser des de la convicció que el sistema alimentari que els proposava el mercat s’allunyava dels seus valors que una colla de persones, inspirades per l’experiència del supermercat Foodcoop Park Slope, en funcionament des de 1973 a Brooklyn, Nova York, va decidir unir forces el 2018 per engegar a Barcelona una iniciativa similar.
Des de llavors, a aquell grup impulsor, s’hi han anat sumant moltes persones més, que han bastit, des de l’interès col·lectiu, una alternativa a l’agroindústria i als supermercats convencionals, que responen a interessos privats i que busquen el control de la producció i la distribució per augmentar beneficis encara que això empobreixi la terra, perjudiqui la salut dels consumidors o generi desigualtats i condicions de treball insostenibles. Foodcoop BCN va engegar la seva activitat el febrer del 2022 com una empresa cooperativa que basa el seu funcionament en la igualtat entre les persones sòcies, les decisions compartides, la sociocràcia, la transparència i el retiment de comptes.