Opcions, 10 de gener, 2024. El supermercat FoodCoop ens ha obert les portes. Fa temps que teníem ganes de xerrar una estona amb ells perquè ens expliquessin com els va el projecte, quins reptes i dificultats tenen i perquè acabin d’animar aquells que necessiten un nou lloc on fer la compra dels aliments i productes del dia a dia.
Ja fa més d’un any que a FoodCoop vau obrir les portes. Com va l’experiència?
El projecte està funcionant i només això ja és un fet exitós en si mateix, tenint en compte el context i les característiques del procés de creació i obertura del supermercat.
Actualment, estem complint part dels nostres objectius, com ara facilitar aliments de qualitat agroecològica a molta gent de Barcelona, a uns preus molt competitius en el mercat, a la vegada que permeten remunerar dignament els productors que ens els procuren.
Comptem amb una comunitat de sòcies que creuen en el projecte i aposten per un consum més conscient i responsable, encara que això suposi un canvi d’hàbits i una dedicació complementària. Però, alhora, aquesta dedicació genera també un ambient de caliu, de complicitat i de companyonia entorn de la funció de proveir-se dels aliments quotidians.
Ara bé, hi ha també una altra part dels objectius que no estem cobrint, com és la nostra viabilitat financera. El volum de sòcies que se sumen al projecte i el de venda de productes són força inferiors als que necessitem tenir per cobrir tant les despeses estructurals que té el projecte, com el retorn de la inversió inicial. Això és un fet molt preocupant i ens obliga a buscar incessantment mesures per millorar el nostre compte de resultats i trobar propostes engrescadores que puguin animar més adhesions de socis i més volum de facturació.
Quina és la proposta de FoodCoop i què la diferencia de la dels grups de consum?
Foodcoop és una evolució de la fórmula dels grups de consum. De fet, una gran part de la gent que va constituir el grup impulsor en els seus orígens sorgia de diversos grups de consum de la ciutat.
La proposta era, per una banda, fer un salt d’escala en el consum agroecològic, tot permetent sumar volums de demanda per fer compres conjuntes de productes de qualitat a preus més raonables. Per una altra, tot mantenint la fórmula cooperativa de socis que s’organitzen i participen comunitàriament (igual que en un grup de consum), aprofitar, també, les prestacions de servei que tenen els supermercats, que són els principals canals de venda dels productes alimentaris. És a dir, poder oferir un assortiment molt més ampli i complet de productes alimentaris, d’higiene i de neteja, amb un servei de venda al detall que no impliqui que cada soci hagi de fer comanda prèvia i en horaris comercials convencionals.