Qui som?
A principis de 2022 vam obrir un supermercat participatiu en el qual pots omplir tota la teva cistella. Els productes s’han escollit d’acord amb els principis que mouen el projecte, com la sostenibilitat, la proximitat o el tracte just cap a les productores i les treballadores. Aquest és un projecte obert a tothom: només has de fer una aportació única al capital social de 40€ i dedicar 3 hores al mes a tasques de funcionament del supermercat o la cooperativa. Així seràs sòcia consumidora i podràs omplir la teva cistella de productes sostenibles. La contribució de 3 h mensuals ens permet reduir les despeses del supermercat i abaixar els preus dels productes. D’aquesta manera més persones tindran accés a productes de qualitat.
Si no vols consumir al súper però vols impulsar el projecte, sigues sòcia col·laboradora. Fes tan sols l’aportació de capital social i ja podràs participar en la presa de decisions.
A Foodcoop BCN tothom té veu. Com a supermercat cooperatiu, totes som propietàries i podem participar activament en la presa de decisions. L’assemblea és l’espai on amb el teu vot podràs fer valer la teva opinió. Per al desenvolupament del projecte estem organitzats en cercles, on les sòcies que vulguin poden participar activament. Actualment existeixen els de Comunitat i Cures, Local, Operativa, Compres, Finances, TIC, Governança i Comunicació. A més a més també es creen grups de treball puntuals per cobrir tasques delimitades en el temps.
Ser sòcia de Foodcoop BCN vol dir ser propietària, participant i clienta, tot alhora! És una experiència de consum nova i motivadora: fas la teva compra però també formes part del dia a dia del projecte. Aquest és un model d’èxit amb el qual en els darrers anys han sorgit iniciatives afins noves a moltes ciutats, com La Louve a París (més de 6.000 sòcies) , Bees Coop a Brussel·les (més de 3.000 sòcies ), o La Cagette a Montpellier. Així com arreu de Catalunya i tota Espanya: Manresa, Mataró, Madrid, País Basc, Saragossa, València, etc.
Si vols saber-ne més, pots assistir a un dels Cafès Foodcoop, un espai per conèixer el projecte i aclarir dubtes. Se celebren un cop al mes, et recomanem que consultis a les xarxes socials els detalls de cada convocatòria. També pots contactar amb nosaltres amb a hola@foodcoopbcn.cat.
Inspiració
La idea d’impulsar un supermercat cooperatiu a Barcelona sorgeix quan un grup divers de 250 persones es reuneix el 15 de març del 2018 (Dia de les persones consumidores) a les Cotxeres de Sants.
Llavors, moltes de les assistents acudeixen a la trobada inspirades pels debats existents al voltant de fer un salt d’escala en el marc del cooperativisme agroecològic. Altres, inspirades per la projecció del documental Food Coop, que relata la història de Food Coop Park Slope. Un supermercat cooperatiu amb més de 17.000 membres i on el 70% del treball el fan les persones sòcies, que contribueixen amb una dedicació de temps de 2 h i 45′ al mes en el funcionament del supermercat.
L’èxit de la convocatòria es va emmarcar en el context de les diferents activitats que s’organitzen durant dos dies, el 14 i 15 de març, amb motiu del Dia de les Persones consumidores, per part del consistori, el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, Coòpolis (Ateneu Cooperatiu de Barcelona) i la revista Soberanía Alimentaria.
El maig del 2018 es va constituir l’Associació per l’Impuls dels Supermercats Cooperatius i el Mercat Social (Food Coop BCN) amb l’objectiu de treballar en l’impuls del primer supermercat cooperatiu i participatiu.
No som els primers al món, però sí a Barcelona
El documental Food Coop (pots veure’l sencer aquí) ens va engrescar però no ha estat l’únic projecte que ens ha inspirat. Durant la fase de definició del model de supermercat, des de Food Coop BCN hem contactat i analitzat amb detall altres models de supermercats cooperatius que estan en marxa sota la mateixa idea de participació de les sòcies. En són exemples els projectes de La Louve, a París, Bees Coop, a Bèlgica, o La Cagette, a Montpellier. Altres experiències més properes com Landare, Labore o Bio Alai, al País Basc, o Som Alimentació, a València, també han estat claus en el desenvolupament del nostre model de negoci.